با خلاقیت و تلاش کارکنان واحد مکانیک منطقه اصفهان، برای نخستین بار قطعات اصلی 35 ساله منیفولد سوخت گاز توربین مارس باز طراحی و ساخته شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ـ منطقه اصفهان، علیرضا مرادپور رئیس واحد مکانیک در این باره گفت: پس از راه اندازی موفقیت آمیز توربین مارس مرکز انتقال نفت شماره 5 در آذر ماه سال 1402 و تجارب حاصل شده برای ادامه بررسی و بهینه سازی اجزای مسیر سوخت توربین، برای نخستین بار با ریشه یابی و مهندسی معکوس توسط کارشناسان واحد مکانیک چهار قطعه اصلی منیفولد بازطراحی و ساخته شد.
وی با بیان اینکه این اقدام با همکاری واحد تدارکات کالا انجام شد، افزود: قطعات اصلی منیفولد داخلی گاز توربین ابعاد برداری و جنس آن از کربن استیل به فولاد ضد زنگ تغییر داده شد.
در ادامه پدرام ریاحی مهندس ارشد نگهداری و تعمیرات مکانیک به عنوان ارائه دهنده طرح در خصوص انجام کار با اشاره به اینکه فرآیند راه اندازی توربین مارس پس از پایان نصب آن، حدود 9 ماه به طول انجامید، گفت: در طول این مدت اشکالات عدیده ای در مراحل مختلف پیش راه اندازی توربین مشاهده و یکی پس از دیگری رفع شد، اما اصلی ترین اشکال مکانیکی شناسایی شده، گرفتگی انژکتور سوخت پاش ها بود که منجر به تعویض چندین سوخت پاش و سه بار تغییر چیدمان رینگی(حلقوی) سوخت پاش ها بر اساس توازن دمای ترموکوپل های محفظه احتراق شد.
وی ادامه داد: با توجه به حساسیت و ظرافت انژکتورها و کمبود شدید قطعات یدکی و عدم تأمین داخلی این قطعه استراتژیک، بر آن شدیم تا مشکل را ریشه یابی و حذف نماییم. لذا تک تک قطعات متعدد مسیر منیفولد سوخت گاز را یک به یک باز و پس از بررسی کامل متوجه شدیم که ذرات بسیار ریز زنگ آهن، عامل اصلی گرفتگی سوخت پاش ها هستند و در نهایت با شناسایی عامل، کلیه مراحل ابعادبرداری، بازطراحی، تأمین مترالع، ساخت و رفع اشکالات پس از ساخت قطعات، در مدت سه ماه و تماما بر اساس توان ساخت داخل به انجام رسید.
ریاحی بیان کرد: شرکت سولار قطعات پیشین و اولیه را از جنس فولاد معمولی ساخته بود که با نفوذ رطوبت طی 35 سال دچار خوردگی شدید شده و در اثر رهاسازی ذرات ریز زنگ آهن در مسیر سوخت پاش ها عملا کارایی توربین را با مخاطره روبرو می کرد و با توجه به حساسیت سوخت پاش ها و فقدان قطعات یدکی اصلی، پس از ابتکار بکار رفته، ریسکی از این بابت متوجه کارکرد توربین نخواهد بود.