شنبه 27 بهمن 1397

بهفرد: تحولاتی که در 4 دهه اخیر شاهد آن بوده‌ام، غیرقابل تصور است!

ارسال به تلگرام
بهفرد: تحولاتی که در 4 دهه اخیر شاهد آن بوده‌ام،  غیرقابل تصور است!

مدیر مخابرات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران:

تحولاتی که در 4 دهه اخیر شاهد آن بوده‌ام، غیرقابل تصور است!

 

خدمتش در صنعت نفت و شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران را از سال 69 آغاز کرده است. ابتدای حضور در خطوط لوله و مخابرات از منطقه خوزستان رقم خورد، هر چند تصور نمی‌کرد که کار در منطقه خوزستان 26 سال ادامه یابد، البته بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه و خدمت نظام وظیفه، اولویت، حضور در کنار خانواده پدری و کار در خوزستان بود. آقای احمد بهفرد، مدیر مخابرات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، از دگردیسی حوزه مخابرات صنعت نفت در چهار دهه اخیر می‌گوید.

 

خدمت شما در صنعت نفت چگونه آغاز شد و چه مراحلی را طی کردید؟

خدمتم در سال 69 از منطقه خوزستان و به عنوان تکنیسین ارشد شروع شد و بعد مهندس مایکروویو و در مرحله بعد مهندس ارشد مايكروويو و رئيس نگهداري و تعميرات انتقال و ديتا شدم. ابتدا با مدرک فوق‌دیپلم مخابرات استخدام شدم. البته در طول مدت خدمت، لیسانس الکترونیک و نهایتا فوق‌لیسانس نرم‌افزار دریافت کردم. از سال 95 هم در منطقه اصفهان به عنوان معاون مخابرات منطقه مشغول به کار شدم و نهایتا از اردیبهشت ماه سال 97 به عنوان مدیر مخابرات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران مشغول خدمت هستم.

 

اگر بخواهید مقایسه‌ای اجمالی از تحولات حوزه مخابرات صنعت نفت در چهار دهه اخیر با دوران قبل از انقلاب داشته باشید، مهم‌ترین محور‌های تحول را شامل چه مواردی می‌دانید؟

از دیدگاه بنده که در حوزه مخابرات از کف سازمان فعالیتم را شروع کردم و اکنون در حوزه مدیریت مخابرات شرکت قرار دارم، تحولاتی که در این چهار دهه اخیر شاهد آن بوده‌ام غیرقابل تصور است. در حوزه‌های طراحی، نصب و نگهداری امروزه تمام فعالیت‌های مورد نیاز توسط همکاران شرکت خطوط لوله و مخابرات یا پیمانکاران داخلی انجام می‌شود. ارتباط مخابراتی یک ارتباط پیوسته است که باید همیشه برقرار بماند. لذا سطح استاندارد‌های کیفی در حوزه کار ما بسیار بالاست. برای اجرای این استاندارد از ابزارهای پشتیبانی مختلف و متنوعی استفاده می‌شود. به اعتقاد من، بزرگ‌ترین دستاورد در حوزه خطوط لوله و مخابرات صنعت نفت در چهار دهه اخیر این است که در حال حاضر همه مراحل عمده بهره‌برداری و توسعه خطوط لوله و مخابرات شامل طراحی و نگهداری و نصب توسط نیروهای داخلی انجام می‌شود. در بخش تولید تجهیزات و سخت‌افزار بنا به دلایل مختلف از جمله عدم توجیه اقتصادی تولید برخی محصولات، وارد حوزه تولید همه ملزومات نشده‌ایم. البته این رویه در سطح جهانی هم مشهود است و بسیاری از کشور‌ها هم مثل ما وارد حوزه تولید نشده‌اند. هر چند در خصوص برخی اقلام پایه‌ای‌تر مثل تجهیزات با پهنای باند کمتر، ظرفیت‌های تولید داخلی در کشور ایجاد شده است. اما در مورد محصولاتي مانند تجهيزات نوري با پهنای باند بالا که دارای تکنولوژی سطوح بالا هستند، از خارج کشور تامین می‌شوند.

 

اهمیت نقش و جایگاه خدمات مخابرات در ماموریت‌های شرکت خطوط لوله و مخابرات به چه میزان است؟ در واقع دلیل وجود سرویس‌های مخابراتی با ضریب اطمینان بیش از 99/99 درصد در سطح عملیات شرکت خطوط لوله و مخابرات چیست؟

شاید این پرسش برای بسیاری ایجاد شود که چرا عنوان شرکت ما، شرکت خطوط لوله و «مخابرات» است. زیرا در این شرکت علاوه بر خطوط لوله، بخش‌ها و فعالیت‌های دیگری هم وجود دارند. اما چرا حوزه مخابرات به‌طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است؟ موضوع از این قرار است که از روزی که صنعت نفت در ایران شروع به کار کرد، نیاز به ارتباطات مخابراتی بخش مهمی از ذات و هویت و زنجیره ارزش این صنعت است. شرکت ما هم مسئول برقراری این ارتباطات در سطح صنعت نفت كشور بود. قدمت ارائه سرویس‌هاي مخابرات ما از شرکت مخابرات بیشتر است. اگر از ایستگاه‌های مخابراتی بازدید کرده باشید، در بسياري از مناطق ابتدا ایستگاه‌های ما ایجاد شده‌اند و در سال‌های بعد تاسیسات و دکل‌های شرکت مخابرات به‌تدریج و با برقراری ارتباطات مایکروویو و مخابرات، ایجاد شده‌اند.

در زمینه عملیات صنعت نفت هم، مخابرات بخش مهمی از خدمات مورد نیاز زنجیره صنعت نفت است و در واقع چشم و چراغ راه عملیات است. در عمل با استفاده از مخابرات است که هر یک از اجزای زنجیره تامین نفت خام و فرآورده، می‌توانند همدیگر را پیدا کنند و از شرایط عملیاتی یکدیگر مطلع شوند. شاید این پرسش پیش بیاید که چرا به سراغ تاسیسات شرکت مخابرات نرفتید، یا در شرایط فعلی از خدمات شرکت مخابرات استفاده نمی‌کنید. دلیل این است که همین الان با گذشت بیش از 60 سال از استقرار صنعت مخابرات در کشور، شرکت مخابرات در بسیاری از نقاط کشور كه مراكز و تاسيسات نفتي وجود دارد حتی با استفاده از خدمات تلفن همراه خود نمی‌تواند به ما سرویس‌های مخابرات صنعتي ارائه دهد، درحالی که ما در آن نقاط مراکز مخابراتی داریم و به‌واسطه آنها ارتباط مراكز انتقال نفت و تاسيسات را برقرار مي‌کنیم.


 


در حال حاضر چند نوع سرویس در حوزه مخابرات صنعت نفت ارائه می‌کنید؟

در شرایط فعلی، بسترسازی انجام شده در بخش مخابرات صنعت نفت هم نیاز امروز صنعت را تامین می‌کند و هم تلاش کرده‌ایم آینده مخابرات را تامین کنیم. البته حوزه مخابرات در سطح جهانی حوزه و صنعتی بسیار پویا با رشد بسیار سریع در مقایسه با سایر صنایع است و بخش مهمی از بودجه‌های تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در سطح جهانی امروزه در حوزه مخابرات انجام می‌شود، زیرا مخابرات با تعاریف امروز تنها شامل یک ارتباط تلفنی یا حتی موبایلی ساده نیست. همه زیرساخت‌های صنعتی ارتباطی بخش‌های مختلف ملی در حوزه‌های مختلف صنعتی و حتی امنیتی امروز به مخابرات وابسته است. حتی صنعت پزشکی و نجات جان انسان‌ها با ارائه راه‌حل‌های انعطاف‌پذیر مخابراتی تا حد زیادی به صنعت مخابرات وابسته است. امروزه، جراحی‌های بسیار پیچیده از فواصل هزاران کیلومتر با استفاده از روبات‌ها با بهره‌مندی از بستر‌های مطمئن و کارآمد مخابراتی انجام می‌شود. اگر این جراحی با بهره‌گیری از یک بستر مطمئن مخابراتی انجام نشود، تصور کنید چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد. در زمينه انتقال مواد نفتي نيز اوضاع به همين منوال است و ما نیاز داریم زیرساخت‌هایی را ایجاد کنیم که هم پاسخگوی نیاز امروزمان باشد و هم توسعه‌های آتی صنعت نفت را تامین کند. در حال حاضر ما شبکه‌های تلفن، دیتا، صوت و تصویر، ارتباطات بین مراکز تلفن به صورت شبکه را ایجاد کرده‌ایم و در دست بهره‌برداری داریم و توانسته‌ایم با استفاده از این بستر، خدمات بسیار مهم، حساس و ارزشمندی حتی به سازمان‌ها و شرکت‌های غیرنفتی و عام‌المنفعه ارائه کنیم.

 

به لحاظ ماهیتی، تفاوت بین مخابرات صنعت نفت و مخابرات غیرصنعتی چیست؟

در خصوص قابلیت اتکای خدمات مخابراتی ارائه‌شده توسط همکاران ما، می‌خواهم این مقایسه را انجام بدهید که اگر خط تلفن منزل شما قطع شود چقدر طول می‌کشد خط مجددا برقرار شود؟ چقدر پیگیری برای وصل مجدد آن انجام می‌دهید؟ در صورتی که در سیستم ما اساسا این‌طور نیست. یعنی اصلا قطعی به آن مفهوم که در مخابرات غیرصنعتی ملاحظه می‌کنید وجود ندارد. سیستم‌های پشتیبان ما امکان ایجاد قطعی به آن معنا را نمی‌دهند. ممکن است یک خط قطع بشود، اما برای هر مرکز چند خط از چند مسیر پیش‌بینی شده است. از این رو وقتی می‌گوییم ضریب اطمینان 99/99 درصد، مفهوم این ضریب این نیست که ما در شرکت خطوط لوله و مخابرات اصلا قطعی نداریم، بلکه به این معنی است که در صورت بروز قطعی یک مسیر، ارتباط آن مرکز با شبکه از چند مسیر متفاوت دیگر برقرار می‌شود و این تمهیدات سبب ایجاد این ضریب اطمینان بالا شده است.

 

در حوزه تعمیرات و نگهداری، توانمندی نفرات و تیم‌های تعمیراتی موجود در حوزه مخابرات شرکت را به چه میزان ارزیابی می‌کنید؟

ما در صنعت نفت برنامه‌های نگهداری و انجام روتین دوره‌اي تجهیزات را داریم و هدف از این برنامه‌ها، پیشگیری از حوادث قبل از وقوع آنهاست. این روتین‌های دوره‌اي توسط تیم‌های معمولا سه نفره با مراجعه به محل ایستگاه‌ها و تاسیسات انجام و طبق جداولی که متناسب با هر تجهیز و دستگاه تهیه شده است، ایستگاه‌ها و بخش‌های مختلف آن از جمله رادیو، ماکس، پاور دیزل، باتری‌ها، رزرو تایم باتری‌ها روتین می‌شوند. اما در خصوص وقایع ناخواسته یا غیر‌قابل پیش‌بینی، حوادث به صورت شبانه‌روزی همزمان با مناطق در ترمينال تهران نيز مانیتور می‌شوند. اشكالاتي كه در ترمینال تهران مشاهده مي‌شود، توسط كارشناسان خبره تجزیه و تحلیل شده و مواردی که اضطراری است به منطقه مورد نظر اعلام مي‌شود تا برای رفع آن به صورت اضطراری اقدام کنند و موارد غیر اضطراری را هم به مسیر مربوطه خودش ارجاع می‌دهند.

 

در خصوص خدماتی که به شرکت‌ها و نهادهای خارج از مجموعه صنعت نفت توسط شرکت خطوط لوله و مخابرات ارائه شده است چند مورد را ارائه بفرمایید.

ما براساس مجوز‌هایی که هیأت مدیره محترم شرکت متعاقب انجام بررسی‌های فني برای ارائه خدمات به سایر سازمان‌ها صادر می‌کند، نسبت به ارائه سرویس به سازمان‌هایی مانند صداوسیما، وزارت نیرو، اورژانس کشور، منابع طبیعی و برخی دیگر از دستگاه‌ها و نهاد‌ها اقدام می‌کنیم. صداوسیما در حال حاضر در بسیاری از سایت‌ها از امکانات مخابراتی ما برای پخش برنامه‌های خود استفاده مي‌کند و درخواست‌های متعدد دیگری هم برای دریافت سرویس در بسیاری از نقاط دیگر ارائه داده که در دست بررسی است.

 

این موضوع را که یک نفر مثل شما می‌تواند با شروع کار از سمت تکنیسین ارشد مخابرات در خوزستان به سطح مدیریت مخابرات شرکت برسد چگونه ارزیابی می‌کنید و این شرایط تا چه حد برای دیگر کارکنان در شرایط فعلی مهیاست؟

این روند رشد در سازمان امروز شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران موضوعی کاملا طبیعی و روالی عادی محسوب می‌شود و مختص من نیست. هر کارمند یا کارشناس دیگری با ایفای درست وظایف و مسئولیت‌های محوله و تبعیت از اهداف و تلاش برای تحقق ماموریت‌های سازمان می‌تواند همین روند را طی کند و به مقامات عالیه در سطح شرکت ارتقا یابد. البته بنده ملاحظه دیگری هم در این مورد دارم و آن این است که این زمان نباید چندان طولانی شود. یعنی اگر فردی، شایستگی لازم را در انجام وظایف و سمت خود نشان داد، باید ظرف مدت معقول و قابل قبولی رشد کند و به سمت‌های بالا برسد. منظورم این است که لزوما نباید تصور کنیم که حتما فرد باید در سال‌های پایانی خدمت و در زمان کهولت سن به مقام مدیریت یا معاونت برسد، چون سمت مدیریت ملزومات خاص خودش را دارد و فرد باید آمادگی ذهنی، سطح انرژی لازم و تمرکز مورد نیاز را برای انجام وظایف داشته باشد. از این رو باید افراد در شرایطی که توانمندی و انرژی لازم را دارند به این سمت برسند تا بتوانند راهبردهای کلان و برنامه‌های بلندمدت شرکت را اجرایی کنند. البته بنده قائل به اینکه افراد بدون تجربه و سابقه لازم هم به سمت مدیریت برسند، نیستم. فرد باید کارنامه و عملکرد موفقی در سمت‌های قبلی داشته باشد و مناطق و شرایط ایستگاه‌ها را ببیند و کار در بخشی از این مناطق را تجربه کند و با درک محدودیت‌ها و ویژگی‌های هر منطقه بتواند تصمیماتی مبتنی بر شناخت میدانی، دانش کافی و تجربه کاری اتخاذ کند.

 

آیا نگرانی عمده‌ای در ارتباط با حوزه کاری خود دارید؟

امروز که در خدمت شما هستیم، شخصا نگرانی ویژه و عمده‌ای در خصوص شرایط کار در مخابرات صنعت نفت وجود ندارد. اما باید پیش‌بینی‌های لازم را برای آینده صنعت نفت و نیازهای روزافزون آن به‌ویژه در حوزه مخابرات داشته باشیم. قطعا تحریم‌ها در بلندمدت قابل تداوم نخواهد بود و امیدوارم طرف‌های خارجی هر چه سریع‌تر رفتار غیرمعقول کنونی را متوقف کنند و متوجه شوند نتایجی که پیگیری می‌کنند از طریق تحریم به‌دست نمی‌آید. در عین حال ما هم باید از این فرصت استفاده کنیم و جوانان و نخبگان دانشگاهی را در حوزه ساخت تجهیزات و تامین و تولید قطعات به کار بگیریم. چون در حال حاضر حلقه مفقوده ما کالا و تولید است و اگر دانشگاه قصد دارد با تولید نیروی کیفی و دانش‌محور کمکی به صنعت نفت کند، باید وارد حوزه ساخت و تامین کالا و سخت‌افزار شود.

 

اگر به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی توصیه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری در تولید تجهیزات و وسایل و قطعات مخابراتی داشته باشید این موارد چه خواهد بود؟

می‌توانم تولید فیبر نوری را به عنوان یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها و جذاب‌ترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی توصیه کنم. رادیو‌های با ظرفیت و فرکانس بالا هم می‌توانند در زمینه توسعه تولیدات موجود شرکت‌های فعال در این بخش مدنظر قرار گیرند و نهایتا سیستم‌های ماکس که بتوانند هم رادیو و هم ظرفیت‌های بالای فیبر نوری را پوشش دهند می‌توانند از جمله گزینه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری محسوب شوند. البته در زمینه تجهیزاتی که هم‌اکنون در دنیا تولید شده و در دست استفاده است، بخش خصوصی می‌تواند با شناسایی تجهیزات و تحولات تکنولوژیک در سطح جهانی، زمینه معرفی، شناسایی بخش‌های قابل کاربرد در سطح صنعت نفت و انتقال و بومی‌سازی فناوری‌ها و به روزآمدسازی تجهیزات و فناوری‌های مورد استفاده در صنعت نفت را فراهم کند.


 


توصیه شما به همکاران حوزه مخابرات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت چیست؟

توصیه‌ام به همکاران این است که در هر سمت و جایگاهی که هستند به کاری که انجام می‌دهند اعتقاد و ایمان داشته باشند. اینطور نیست که اگر کسی زحمتی برای شرکت و صنعت متحمل می‌شود تصور کند که این تلاش دیده نمی‌شود. قطعا تلاش‌های همکاران در همه مجموعه‌ها دیده می‌شود و روسا و مدیران کار باکیفیت و صادقانه را تشخیص می‌دهند و آن را لحاظ می‌کنند. از سوی دیگر ما به توان، ظرفیت، اراده و انجام کار تمام نیروهای سازمانی خود نیاز داریم. مجموعه خطوط لوله و مخابرات نیازمند توان تمام کارگران، تکنیسین‌ها، متصدیان ایستگاه‌ها، رؤسا و سرپرستان و مدیران از دورافتاده‌ترین ایستگاه‌ها و مراکز انتقال نفت تا ستاد تهران است. اگر همه این افراد با هم و در یک جهت کار نکنند، سازمان به اهداف پیش‌بینی شده‌اش در حوزه‌های مربوطه نخواهد رسید.


اگر به سال 69 برگردید باز هم مخابرات شرکت خطوط لوله و مخابرات را برای این کار انتخاب می‌کنید؟

قطعا مجددا همین کار را انتخاب می‌کنم.

برچسب ها : فجر
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.